Čína robí na sociálnych sieťach sofistikovanejšiu propagandu ako Rusko

Čína robí na sociálnych sieťach sofistikovanejšiu propagandu ako Rusko

Po amerických prezidentských voľbách sa spustila diskusia o ruskom vplyve na tamojších sociálnych sieťach. Rusko však nie je jedinou krajinou, ktorá sociálne siete využíva pre svoje záujmy. Štátom s ešte väčším potenciálom v tomto smere je Čína. 

Hoci Čína nepovoľuje vlastným obyvateľom prístup na najväčšiu sociálnu sieť, sama na nej v zahraničí veľmi aktívne vystupuje. Má vybudovanú sieť stránok, z ktorých komunikuje s anglicky hovoriacimi užívateľmi Facebooku. Najvýznamnejšie spomedzi nich sú Centrálna čínska televízia a Xinhua, oficiálna tlačová agentúra Číny. Tá má na Facebooku viac ako 31 miliónov fanúšikov z celého sveta.

Sociálne siete už dlhodobo poskytujú pomerne jednoduchý a lacný zdroj na šírenie propagandy. Aj keď sa na prvý pohľad môže zdať, že najefektívnejším spôsobom je očierňovanie konkurenta, tak ako to robí množstvo rozličných facebookových stránok, Čína využíva odlišné metódy a pristupuje k nim oveľa sofistikovanejšie.

Na sociálnych sieťach sa zameriava na zdôrazňovanie svojich úspechov, stability a prosperity. Na druhej strane zároveň upozorňuje na násilie a chaos, ktoré údajne prevládajú vo zvyšku sveta, predovšetkým na Západe. Idealizáciou vlastnej krajiny a zdôrazňovaním jej historického dedičstva sa tak snaží vystupovať ako alternatíva voči skazeným krajinám Západu.

Konkrétnym príkladom práce čínskych agentúr na sociálnych sieťach je napríklad nedávno zverejnené video. Reportéri Xinhua sa v ňom v čínskych uliciach pýtajú ľudí na ich názor na Spojené štáty. Na začiatku videa prevláda neutrálny, až pozitívny tón a respondentov sa opýtali napríklad na to, kto je Donald Trump. Postupne sa však z  videa  stala otvorená kritika USA, ústami ,,náhodných okoloidúcich”. Približne desaťroční školáci sa napríklad vyjadrili, že USA nerešpektujú Čínu a zneužívajú Južnú Kóreu.

Čína je navyše vďaka svojej veľkosti a reklamnému potenciálu veľmi atraktívna aj pre samotných predstaviteľov Facebooku. Počas návštevy čínskeho prezidenta v USA v roku 2015 dokonca čínskej televízii radili, ako o tejto návšteve efektívne informovať na sociálnej sieti. Dá sa teda očakávať, že vplyv Číny bude aj v tomto smere naďalej rásť.