Dezinformácie – zlatá baňa internetu

Dezinformačné portály nachádzajú živnú pôdu aj tam, kde by sme ju nečakali. Len samotný Google sa podieľa na ich financovaní vo výške 48 miliónov dolárov ročne.

Veľké svetové spoločnosti ako Amazon Prime, Burger King, Mercedes Benz, Samsung, Spotify či Volvo ročne utratia viac ako 76 miliónov amerických dolárov na reklamy zobrazujúce sa na dezinformačných weboch po celej Európe. S informáciou prišiel Global Disinformation Index (GDI).

Skúmaných bolo 1400 portálov, vychádzajúc z interných údajov GDI, ale i napr. databázy EUvsDisinfo. Výskum profiloval osem národných prípadových štúdií, konkrétne Bulharska, Českej republiky, Francúzska, Nemecka, Maďarska, Talianska, Španielska a Slovenska, kde si pod hľadáčik vzali aj Zem a Vek či Magazin1.

Umiestnenie online reklám umožňujú ad tech firmy Criteo či Google, ktorý platí šíriteľom hoaxov až 62% ich odhadovaných príjmov, čo predstavuje 48 miliónov amerických dolárov ročne.

Vzhľadom na zistenia, GDI dospela k záveru, že toto rozšírené a nevyvážené umiestňovanie reklám na dezinformačných stránkach je porušením európskeho Kódexu nakladania s dezinformáciami. Jeho signátorom je aj spomínaný Google.

Digitálny gigant je mimoriadne aktívny i na portáloch hlásiacich konšpirácie o koronavíruse. Pri prieskume so vzorkou 50 stránok, poskytoval svoje reklamné služby až 86% z nich. Druhé najväčšie percentuálne zastúpenie majú reklamy z Amazonu, konkrétne 20%.

Mnohé spoločnosti sa síce snažia zamedziť šíreniu falošných správ na ich platformách, ale toto úsilie je bezpredmetné, pokiaľ ich aj naďalej prostredníctvom reklám finančne podporujú.

 

ŽIADNE KOMENTÁRE