Chvália Kremeľ a zarábajú na tom

Až sedem z desiatich najsledovanejších pobaltských rusko-jazyčných YouTube kanálov je poplatných Kremľu. Rusko ich oficiálne neorganizuje, no z kritiky troch pobaltských krajín a velebenia Moskvy si urobili slušný biznis model.

Oddelenie Digital Forensic Research Lab (DFRLab) spadajúce pod think-tank Atlantic Council sa zaoberá analyzovaním šírenia dezinformácií v informačnom priestore.

Od januára 2019 do júna 2020 DFRLab sledovala šírenie a popularitu YouTube videí o politickom a spoločenskom dianí v pobaltských krajinách. Vo svojom monitoringu sa zamerali len na rusko-jazyčné kanály.

Kremeľ majú radi aj neštátni nadšenci

Výskumníci z DFRLab odhalili, že sedem z desiatich najsledovanejších rusko-jazyčných YouTube kanálov o dianí v Pobaltí predstavujú len menšie média alebo individuálni youtuberi bez priameho napojenia na ruský štátny aparát.

Najsledovanejší však je otvorene prokremeľský bieloruský kanál STV BY, ktorý preberá správy z ruských štátnych médií.

Zaujímavé je, že sedem z desiatich najsledovanejších kanálov, ktoré nespadajú priamo pod krídla ruského štátneho mediálneho monopolu, preberajú správy z ruských štátnych médií. Šíria tak propagandu proti pobaltským štátom.

Kanály ako napríklad Politika Segodnja: Rossija, SŠA, Ukrajina (Politika dnes: Rusko, USA, Ukrajina); Legenda 2020; Novosti non-stop. Rossija, Ukrajina, SŠA (Noviny non-stop. Rusko, Ukrajina, USA); Om TV sa nešpecializujú len na dianie v Pobaltí, ale informujú aj o Rusku, Bielorusku, Ukrajine, USA a v Európskej únii.

Medzi desiatimi najaktívnejšími tvorcami YouTube videí o politickom dianí v pobaltských krajinách sú napríklad ruský Sputnik, Rossija 24 alebo prokremeľské médium špecializujúce sa na dianie v Pobaltí First Baltic. To je dokonca v publikovaní videí najaktívnejším rusko-jazyčným médiom v skúmanom období.

Zvyšok z desiatich najaktívnejších prispievateľov tvoria opäť menšie média a youtuberi, u ktorých zatiaľ nie je dokázané žiadne prepojenie s Kremľom.

Aj napriek tomu sa šírením obsahu proti pobaltským krajinám stávajú súčasťou informačnej vojny.

Keď propaganda vynáša

Podľa DFRLab, motivácia týchto menších kanálov nemusí byť výhradne politická, ale aj ekonomická. Štyri zo siedmich kanálov totiž zároveň ponúkajú priestor na reklamu, crowdfunding a propagujú značkový tovar.

Jeden z desiatich najsledovanejších kanálov Rogandar NEWs – Novosti, fakty, sobtija (Rogandar NEWs – Noviny, fakty, udalosti) ponúka priestor na reklamu, uvádza informácie o možnostiach darovania peňazí a nakupovania tričiek.

Tieto menšie stránky navyše využívajú algoritmy YouTube a navzájom na seba odkazujú (aj na oficiálne štátne ruské média), aby sa ľudia po pozretí videa na jednom kanáli dostali na ďalší.

Hekerský útok proti NATO, Pobaltiu a Poľsku

Okrem prokremeľskej propagandy na YouTube a iných sociálnych sieťach sú pobaltské krajiny cieľom aj odlišnej formy dezinformačnej kampane.

Výskumníci z organizácie FireEye totiž odhalili dezinformačnú kampaň proti NATO, ktorá bežala od roku 2017. Hlavnými cieľmi v rámci NATO boli Lotyšsko, Litva a Poľsko. Cieľom operácie bolo zdiskreditovať severoatlantickú organizáciu v očiach ich občanov.

Hekeri využívali falošné články, citácie, korešpondenciu a ďalšie dokumenty, ktoré vyzerali ako oficiálne vyjadrenia, či dokumenty predstaviteľov NATO a publikovali ich na rôznych spravodajských serveroch bez povolenia.

Takto si napríklad vymysleli príbeh ako nemeckí vojaci znesvätili židovský cintorín v Litve. Hekeri si taktiež vymysleli falošný citát od predstaviteľa Poľskej akadémie vojenských štúdií, ktorý mal volať do boja proti americkej okupácii.

Pobaltie ako večný cieľ prokremeľskej propagandy

Pobaltské krajiny dlhodobo zápasia s prokremeľskou propagandou a dezinformáciami, ktoré sa snažia podkopať ich členstvo v EÚ a NATO a relativizovať historické skúsenosti so Sovietskym zväzom.

Len nedávno ruská ambasáda v Estónsku zdieľala na Twitteri článok o tom, ako dobre sa Estónci, Lotyši a Litovci mali za čias ZSSR a ako tieto krajiny sovietska vláda pozdvihla a privilegovala ich. Politické represie, násilie, deportácie do gulagov a odľahlých častí Sibíri sa však už v článku nespomínajú.

Ruské štátne média sa dlhodobo snažia legitimizovať anexiu pobaltských krajín Sovietskym zväzom na začiatku druhej svetovej vojny, podobne ako pakt Molotov – Ribbentrop a ďalšie zločiny, ktoré ZSSR v Pobaltí spáchal. Kremeľ pritom pobaltské štáty obviňuje z rusofóbie, historického revizionizmu, podpory fašizmu a z celkového ekonomického úpadku.

Proti týmto pokusom o manipuláciu dejín sa pobaltské štáty postavili napríklad na 75. výročie konca druhej svetovej vojny, keď obvinili Kremeľ zo snáh o falšovanie histórie.

Na prokremeľskú propagandu na svojom území zareagovala v júli tohto roku Litva, keď zablokovala ruský Sputnik, pretože ten kopíroval stovky článkov z litovskej verejnoprávnej televízie bez uvádzania zdroja.

O ďalších taktikách boja proti ruským hybridným hrozbám v pobaltských krajinách natočili zaujímavú reportáž napríklad Reportéri ČT.

ŽIADNE KOMENTÁRE