Danko, Kotleba a Harabin si platia reklamu na dezinformačnom webe

Strany SNS, ĽSNS a Vlasť si platia online reklamu na portáli Hlavné správy. Ten je najvplyvnejším slovenským dezinformačným webom a svojou návštevnosťou konkuruje aj tradičným médiám.

Portál infosecurity.sk prednedávnom priniesol informáciu o tom, že strana Mariana Kotlebu si platí inzerciu na stránke Hlavné správy. Pri pohľade na transparentné účty strán však zistíme, že kotlebovci nie sú jediní a ani najväčší „zákazníci“ Hlavných správ.

Okrem ĽSNS od nich nakupuje inzerciu aj strana Vlasť či SNS. Všetky tri strany majú vo svojich kampaňových výdavkoch uvedené faktúry od firmy Heuréka Evolution. Vlasť v popise transakcie dokonca priamo píše, že ide o inzerciu na Hlavných správach.

Spoločnosť Heuréka Evolution je uvedená ako vydavateľ Hlavných správ, sídli na rovnakej košickej adrese ako web a podľa obchodného registra je jej konateľom Róbert Sopko. Sopko je zároveň majiteľom a šéfredaktorom Hlavných správ.

Najviac utratila SNS

Z doterajších údajov na transparentných účtoch vyplýva, že najviac za reklamu zaplatila Slovenská národná strana. Inzerciu nakupovala v januári aj vo februári a dokopy minula viac ako 10-tisíc eur. ĽSNS nakupovala online reklamu jednorazovo v januári za sumu vyše 6,5-tisíc eur. Najmenej do reklamy na Hlavných správach investovala Vlasť, iba cca 3-tisíc eur.

SNS
Zdroj: transparentný účet SNS
Zdroj: transparentný účet ĽSNS
Zdroj: transparentný účet strany Vlasť

Prečo je to problém?

Politické strany týmto pomáhajú financovať činnosť  jedného z najčítanejších dezinformačných webov na Slovensku. Podľa nedávneho prieskumu Transparency International tento web pozná 66 % dospelých Slovákov a skoro 40 % by ho odporučilo svojim známym ako dôveryhodný zdroj informácií.

Dôveryhodnosť Hlavné správy vzbudzujú hlavne preto, že sa tvária ako skutočný spravodajský portál. Na rozdiel od iných dezinformačných webov tam nenájdeme konšpiračné teórie o svetovom sprisahaní alebo zaručené recepty, ako vyliečiť rakovinu užívaním vitamínu C.

Naopak, Hlavné správy preberajú veľkú časť spravodajstva z tlačových agentúr ako sú napríklad TASR a SITA, číže ich spravodajstvo sa mnohokrát zhoduje so serióznymi médiami.

Problémom je, že medzi toto agentúrne spravodajstvo primiešavajú svoje autorské články. Tie mnohokrát ponúkajú prekrútené informácie vytrhnuté z kontextu a majú skôr povahu komentáru než spravodajstva. Hlavné správy pravidelne šíra dezinformácie o Európskej únii či NATO, čím podkopávajú euroatlantické ukotvenie Slovenska. Zároveň útočia na liberálov, strašia imigrantmi a ponúkajú nekritický pohľad na Rusko.

Portál mal financovať aj Kočner

Správy z Kočnerovej Threemy ukazujú, ako sa Kočner chválil Norbertovi Bödörovi tým, že investuje do dezinformačného webu Hlavné správy. Práve cez Bödöra mal pre Hlavné správy vybaviť exkluzívny rozhovor s Tiborom Gašparom po jeho odchode z funkcie policajného prezidenta. Web tiež propagoval aj Kočnerovu reláciu Na pranieri, v ktorej sa snažil diskreditovať slovenských novinárov. Viac sme o tom písali tu.

 

ŽIADNE KOMENTÁRE