ĽSNS pokračuje v klamstvách a dezinformačné weby za sebou nemajú dobrý týždeň

dezinformácie

Redakcia portálu Antipropaganda.sk prináša súhrn toho najzaujímavejšieho,čo sa za posledný týždeň odohralo na domácej aj zahraničnej dezinfoscéne.

 ĽSNS aj Smer pokračujú v šírení dezinformácií

Predvolebná kampaň je v plnom prúde. Dezinformácie v nej využívajú predovšetkým strany Smer a ĽSNS. Smer straší nebezpečnými imigrantmi (písali sme o tom už tutu), ĽSNS produkuje falošný a zmanipulovaný obsah prostredníctvom svojich spriaznených stránok.

Stránka Kulturblog, za ktorou stoja bývalí aj súčasní asistenti poslancov strany ĽSNS, tento týždeň zverejnila zmanipulované video. Malo navodiť dojem, že český odborník hodnotí protestujúcich proti Kotlebovi v Nitre a naznačuje, že prítomní trpia syndrómom ADHD.

Ako vzniklo manipulatívne video?

Autor použil zábery mladých ľudí, ktorí nedávno protestovali proti mítingu strany ĽSNS na námestí v Nitre a tie prestrihal vyjadreniami českého experta. Expertom na videu je lekár Michal Goet, ktorý vo videu z roku 2015 pre projekt Šance dětem opisoval problémy rodičom detí s ADHD. Rôzne vety a slovné spojenia doktora Goeta autor účelovo pospájal tak, aby sa hodili do súvislosti s protestom. Portál Šance dětem sa už vyjadril, že nikomu nedali súhlas na použitie častí ich videa.

Správcovia stránky Ján Pastuszek – asistent poslanca Stanislava Drobného (ĽSNS) a Dávid Pavlík – bývalý asistent poslanca Petra Krupu (ĽSNS) sa pre Denník N vyjadrili, že zábery z protestu v Nitre sú dielom Pavlíka. Kompiláciu s prestrihnutými vyjadreniami odborníka vraj Pavlíkovi niekto poslal do správy. Keďže sa správcom stránky zdala vtipná, video zdieľali.

Zo stránok Kulturblogu video zmizlo

Po upozornení viacerých médií aj samotného portálu Šance dětem video z facebookovej aj webovej stránky Kulturblogu zmizlo. Naďalej však ostáva dostupné na facebookovej stránke Parlamentné voľby 2020, kde si ho pozrelo už viac ako 70 000 používateľov.

Dezinformačné weby so 600 000 fanúšikmi prestali fungovať

Portál Infosecurity.sk odhalil sieť takmer 30 webových a facebookových stránok, ktoré šírili predovšetkým nebezpečné zdravotnícke dezinformácie. Išlo o stránky ako napríklad bajecnylekar.sk, bajecnezdravie.sk, bajecnezeny.sk, radyzdravie.sk, megazdravie.sk. Tieto stránky označila za nebezpečné aj odborná komisia projektu Konšpirátori.sk. Okrem iného ste na nich mohli nájsť rôzne alternatívne spôsoby na liečbu rakoviny.

Podľa zistení stojí za týmito stránkami Marek Polacký, ktorý  vlastní firmu Báječná firma s.r.o. Jeho stránky mali iba na Facebooku viac než 600 000 fanúšikov. Po odhalení identity sa správca týchto stránok zrejme rozhodol stiahnuť ich, a tak sú v súčasnosti nefunkčné.

13 % dospelých Slovákov pravidelne číta konšpiračné weby

 Transparency International si nechala urobiť prieskum, kde zisťovali, ako Slováci vnímajú rôzne médiá. Zo zistení vyplýva, že 13 % dospelej populácie pravidelne niekoľkokrát do týždňa sleduje aspoň jedno z dezinformačných médií typu Zem a Vek, Hlavné správy alebo Infovojna. Naopak, seriózne spravodajské portály sleduje 28 % dospelých Slovákov.

Z dezinformačných webov  sú najpopulárnejšie Hlavné správy. Podľa prieskumu ich pozná až 66 % respondentov, 38 % by ich odporúčalo ako dôveryhodný zdroj informácií  a 10 % dospelých Slovákov číta Hlavné správy niekoľkokrát týždenne. Za Hlavnými správami nasleduje Slobodný vysielač poznateľnosťou a Zem a Vek, ktorého šéfredaktor bol nedávno odsúdený za antisemitský článok.

Zopár ďalších zaujímavostí zo sveta dezinformácií

 

  • Na Facebooku sa šíril pochybný list predsedovi ĽSNS. Počas týždňa sa vo viacerých kotlebovských skupinách začal šíriť ďakovný list Marianovi Kotlebovi podpísaný deťmi zo Zuberca. Škola v Zuberci sa od listu dištancovala. Učitelia tiež upozornili, že štylizácia textu nezodpovedá úrovni žiaka základnej školy, pohľad na písmo dáva najavo, že je to písmo staršieho človeka.

 

 

ŽIADNE KOMENTÁRE